Dana 27. avgusta u 13 časova u galeriji Književno memorijalne postavke Stevan Sremac / Branko Miljković (Ul. Aleksandra Nenadovića 2a) otvara se izložba Narodnog muzeja Niš, Narodnog muzeja Toplice i Narodne biblioteke „Rade Drainac“ iz Prokuplja
RADE DRAINAC (1899 – 1943)
ŽIVOT I DELO
Autor izložbe i kataloga je Dragan Ognjanović, asaradnik Darko Žarić.
Na otvaranju će Drainčeve stihovekazivati dramski umetnik Vice Dardić, a besedu o pesniku„Rade Drainac u srpskoj književnosti“dr Goran Maksimović..
Izložba će biti otvorena do 20. septembra 2018. godine. Ulaz slobodan.
Radno vreme je od 12 do 18 sati radnim danima, vikendom od 10 do 15 sati, ponedeljkom zatvoreno.
O Radetu Draincu*:
Rade Drainac – pesnik, pripovedač, romansijer, esejist, novinar (Trbunje, kod Blaca, Toplica, 16. VIII 1899 – Beograd, 1. V 1943).Rodio se u siromašnoj seoskoj porodici Jovanovića. Otac Nedeljko – samouki zidar, pečalbar, preduzimač; majka Rumenija – domaćica. Na krštenju je dobio ime Radojko, koje će u dvadeset trećoj godini, zajedno s prezimenom Jovanović, zameniti književnim – Rade Drainac.
školu završio je u Blacu. Godine 1911. daju ga na obućarski zanat u Prokuplju, koji on napušta i upisuje se u prokupačku gimnaziju, da bi po završenom prvom razredu prešao u gimnaziju u Kruševcu. U leto 1913. beži od kuće i neko vreme provodi u Beogradu. Kao srednjoškolac, prelazi 1915. sa srpskom vojskom preko Albanije. U Francuskoj je od januara 1916, gde nastavlja školovanje: najpre u Lionu, potom u Sent Etjenu i Bolijeu. Predan pisanju, zanemaruje školu i odmah po svršetku rata stiže u Pariz, gde jedno vreme radi u fabrici, da bi se početkom 1919. sasvim prepustio boemiji.
U Srbiju se vraća s proleća 1919, a od jeseni iste godine, iako sa čestim prekidima, Beograd postaje mesto njegovog stalnog boravka. „Odomaćuje“ se u kafani „Moskva“, glavnom sastajalištu modernistički nastrojenih pisaca i umetnika – povratnika iz rata. U listovima Balkan, Beogradski dnevnik i Stara Srbija otpočinje 1920. novinarsku karijeru, koju će kasnije nastaviti u Novostima, Samoupravi, Vremenu, Pravdi i Politici: novinsko reporterstvo i putopisni izveštaji sa jugoslovenskih prostora i iz inostranstva (Grčka, Francuska, Čehoslovačka, Poljska, Austrija, Bugarska) biće mu glavni izvor materijalne egzistencije.
Početkom aprila 1922. štampa prvu svesku svog časopisa Hipnos, određujući ga kao „mesečnu reviju za intuitivnu umetnost“; pečat broju daje uvodni tekst „Program hipnizma“, kojim s jedne strane obznanjuje svoje priklanjanje tokovima poratne književne avangarde, a s druge – ocrtava osnov vlastite „hipnističke“ poetike. Umesto drugog (i poslednjeg) broja Hipnosa (koji će izaći januara 1923), maja 1922. pojavljuje se jedini broj drugog njegovog časopisa – Novo čovečanstvo, „internacionalne revije za kulturne probleme“. To nisu jedina Drainčeva glasila: 1932. osnovao je Front (2 broja), 1936–1937. izdavao časopis Slika aktuelnih događaja – SAD (13 brojeva), 1939. pokrenuo Novu brazdu (1 broj).
U maju 1926 stigao u Pariz, u kojem živi kao pesnik-apašalà Vijon, jedno vreme svirajući u bioskopu „drugu violinu“ uz projekcije nemih filmova. Naredne godine ispunjene su mu intenzivnim književnim radom i putovanjima po zemlji i inostranstvu, koja preduzima kao Pravdin novinskireporter. Od sredine tridesetih sve više se okreće društvenim anomalijama, političkoj problematici – „socijalne hronike“ objavljivane u Pravdi 1934–35. dva puta će ga odvesti na sud. Pravdu napušta 1936. i, kako je ostao bez redovnih prihoda, zapošljava se u agencijskom odeljenju Centralnog pres-biroa, za koji piše kratke priloge o kulturnim i književnim zbivanjima.
Zbog čestog poboljevanja, sve više vremena provodi u zavičaju. Objavljuje nove pesme, polemiše sa socijalnim piscima. Tuberkuloza uzima mah, uveliko „baca krv“ odlazeći u martu 1941. na vojnu vežbu. Mobilisan kao mitraljezac, učestvuje kod Užica u borbama protiv nemačkog osvajača. Početkom zime hapse ga četnici pod optužbom da je komunista i zatvaraju u Blacu, odakle će ga spasti pismene garancije „viđenih“ Topličana.
Od leta 1942. nalazi se u sanatorijumu na Ozrenu, blizu Soko Banje, gde ga povremeno obilazi Ivo Andrić. Lečenje mu ne pomaže i u proleće 1943, s grudoboljom u odmaklom stadijumu, dolazi u beogradsku Državnu opštu bolnicu, gde 1. maja umire. Kao siromah bez igde ičega, sahranjen je dva dana kasnije o trošku Opštine na beogradskom Novom groblju. Glumac Milivoje Živanović recitovao je njegovu pesmu „Nirvana“ dok su spuštali kovčeg u raku.
Drainac spada među najinteresantnije pojave u srpskoj književnosti između dva svetska rata. U prvoj, parnaso-simbolističkoj fazi njegovog pevanja, u kojoj mu je omiljeni stih dvanaesterac (zbirke Modri smeh /1920/ i Afroditin vrt /1921/), preovlađuju motivi platonske erotike, prolaznosti i Boga. Bitna je druga, avangardna etapa Drainčevog stvaranja, koju 1922. ozakonjuje manifestima „Program hipnizma“ i „Novo čovečanstvo“. U zbirkama Voz odlazi (1923), Lirske minijature (1926),Bandit ili pesnik (1928) i Banket (1930), dominantni su motivi sna, kosmopolitskoga putovanja, slovenstva, dehumanizovanog savremenog grada, pesnika i njegovog stradalničkog života u nepesničkom i neljubavnom svetu – sve dato u stihu ironičnom i crnohumornom, slobodnom od svih kanona, razdešenom i podvrgnutom svim mogućim vidovima jezičkostilskoga i oblikovnog eksperimentisanja, u metaforičkim nizovima čiji se ritam i melodija ispoljavaju kao dinamična sinteza vremena i prostora. Treća, završna faza liričara Drainca protiče u znaku njegovog sve većeg udaljavanja od modernizma. Najavili su je 1931. programski radovi „Književni levi front“ i „Manifest № 1“, koji, paradoksalno, produbljuju njegove sukobe s nadrealizmom u odlasku i socijalnim pokretom pisaca u nadiranju. Samotnost i ukletost svoga pesničkog postojanja potvrdiće naveliko tradicionalizovanim govorom zbirki iz 1938: Ulis i Čovek peva, i Dahom zemlje iz 1940.
Drainčeve pripovetke (Srce na pazaru, 1929), romani (najbolji: Španski zid, 1930), putopisi i feljtoni (posthumno, Putujem, putujem i Lepote i čuda Pariza, obe u okviru Sabranih dela /prir. Gojko Tešić/, Beograd 1999), kritike i eseji (Rasvetljenje /1928/, Osvrti /1938/), književne polemike i politička publicistika (Bez maske i Izdajstvo intelektualaca, 1999), drama Azil za beskućnike… (1993) i ratni dnevnički zapisi Crni dani (1963) – nemaju izraz, samosvojnost i značaj njegove poezije i pesničkih manifesta (Silazak s Olimpa, SD, 1999).
Dela Radeta Drainca
Modri smeh, Beograd 1920; Afroditin vrt, Prokuplje 1921; Erotikon, Beograd 1923; Voz odlazi, Beograd 1923; [sa Moni de Bulijem] Dve avanturističke poeme, Beograd 1926; Lirske minijature, Skoplje 1926; Bandit ili pesnik, Beograd 1928; Srce na pazaru, Beograd 1929; Španski zid. Naša ljubav, Beograd 1930; Banket, Beograd 1930; Rasvetljenje, Beograd 1934; Dragoljub Jovanović ili seljački Napoleon, Beograd 1935; Uzurpatori (Uzunović, Jevtić i V. Popović), Beograd 1935; Ulis, Beograd 1938; Osvrti, Beograd 1938; Čovek peva, Beograd 1938; Dah zemlje, Beograd 1940; Crni dani (prir. R. Pešić), Beograd 1963; Azil za beskućnike ili univerzalna radionica mrtvačkih sanduka Rusin a. d. (prir. R. Pešić); Plamen u pustinji (prir. N. Ješić), Beograd 1993. – Dela Radeta Drainca, 1–10 (prir. G. Tešić), Beograd 1998–1999.
*Autor teksta J. P.